Holmen besluttet nylig å investere i en ny CNC-fres ved Bygdsiljums Sågverk, noe som gjør at kapasiteten kan økes med 50 prosent i produksjonen av KL-tre. CNC-fresen kommer til å brukes blant annet til å lage utskjæringer til vinduer og dører i byggeelementer av KL-tre. Martinsons har et byggesystem som i stor grad omfatter KL-tre fra anlegget, og investeringen gir derfor flere positive virkninger for dem.

– Den økte kapasiteten er selvsagt viktig og passet svært godt for oss akkurat nå, ettersom vi på den måten kan møte den økende etterspørselen etter byggesystemene våre. Dessuten sikres kvaliteten på byggeelementene i KL-tre, noe som gjør at vi kan fortsette å leve opp til de høye forventningene kundene våre har, sier adm.dir. i Martinsons Joakim Gustafsson.

Joakim Gustafsson, adm.dir., Martinsons Byggsystem

Den nye CNC-fresen tas i drift våren 2024, og Joakim Gustafsson ser frem til å kunne utnytte mulighetene til mer avansert bearbeiding av KL-tre ved Holmens anlegg i Bygdsiljum:

– Vi streber jo hele tiden etter å bli en enda bedre leverandør og samarbeidspartner i prosjektene våre. Gjennom å være en del av en trygg verdikjede, der hver enkelt faktor er optimalisert, kan vi fortsette å bidra til utviklingen av trebyggeri i Sverige.