Kulturhuset Sara är ett unikt höghusprojekt i trä, som med sina nära 80 meter blir ett nytt landmärke i Skellefteå. Genom åren har Martinsons organisationsutveckling tagit stora kliv och kan spela en nyckelroll i utförandet av komplexa byggen.
– Det känns naturligt att vi tar på oss den här typen av avancerade projekt. Vi har en företagsledning som inte är rädd för utmanande uppdrag och det sprider en självsäkerhet inom organisationen, säger Robert Andersson, produktionschef för Kulturhuset.
Varje morgon som Robert Andersson går till den centralt belägna byggarbetsplatsen från hemmet i Skellefteå passerar han ett garage som han har en alldeles särskild relation till.
– I början av min karriär som snickarlärling var jag med och byggde garaget och nu får jag vara med och uppföra Kulturhuset några kvarter därifrån. Det känns såklart både hedrande och spännande. Vissa dagar är lite väl spännande, men det är också charmen med att bygga ett hus av den här digniteten – att vi löser utmaningarna som uppstår under resans gång, säger Robert.
Men när det byggs på dessa höjder och så här tungt kommer utmaningarna även från vädrets makter, till exempel när det blåser kraftiga vindar och stommar på 60 kvadrat ska hissas och resas med byggkran.
Imponerande meritlista
– Det var lite blåsigt i sommar och när elementen väger sex ton och är så pass stora får man dra i handbromsen tills vinden mojnat. Men det har gått riktigt bra i övrigt, vi håller tidsplanen och kör med dubbla montagegäng och dubbla kranar, säger han.
Robert kunde nyligen räkna in elva tjänsteår på Martinsons och med tiden har det blivit flera stora byggprojekt – IFU Arena och Studenternas i Uppsala, CIK Arena i Knivsta, Östersunds arena och Jämtkraft Arena för att nämna några.
– Det har blivit en hel del intressanta och storskaliga byggnader genom åren, vilket är väldigt inspirerande. Jag tycker att vi har en väldigt bra stämning på Martinsons – det finns en framåtanda och ett driv som gör det roligt att ta sig an de här projekten. Trä är ju ett underbart material och vi får alltid höra att det är fint och snyggt, menar han.
Höjd och montage de största utmaningarna
Som produktionschef för Kulturhuset finns han med som spindeln i nätet och har gjort så sedan juni 2018, när fas 1-projekteringen inleddes och därefter gick över till fas 2 i november. Midsommar 2019 inleddes monteringen och sedan dess har Robert varit stationär på byggarbetsplatsen.
– Att jag varit med hela vägen av projektet är en stor fördel. Det betyder att jag vet varför det ska vara på ett visst sätt när det uppstår frågor hos monteringsgänget. När jag är på plats blir ledvägarna kortare än om jag hade suttit på kontoret, dessutom är det jätteroligt att se bygget fortskrida på så nära håll, säger Robert.
Produktionen av KL-trä och limträ sker i Bygdsiljum och är Martinsons enskilt största order, med ett värde på närmare 100 miljoner kronor. Montaget av stommen är indelat i 13 etapper med en total montagetid på 73 veckor. Byggkomponenternas höga prefabriceringsgrad ger snabbt montage och KL-träets alla fördelar kommer till sin rätt, inte minst den höga bärigheten och spännvidden.
Robert framhåller några komplicerade delar i uppförandet av just Kulturhuset:
1/ Höjden.
– Att vi ska bygga närmare 80 meter med hotelldelen gör att stabiliseringen ska föras via andra delar av huset.
2/ Monteringen.
– Det är ljudkrav på 70 db och stora scener som gör det komplext. Gästscenen är till exempel 27 meter hög med en tre meter bred vägg vilket gör att sektionerna limmats ihop på fabriken. Så vi har lagt ner mycket tid på hur det ska transporteras, monteras och stabiliseras.
Organisation anpassad för komplexa projekt
Gränserna för att bygga i trä har hela tiden flyttats framåt och uppåt – för inte så länge sedan var det bara några våningar som gällde. Nu kommer himlen allt närmare.
– Det har varit mycket nytt i det här projektet som vi kunnat lära av och det är nyttigt. Men vi har ett kompetent team där vi kunnat lösa frågor som uppstått. Jag tycker att vi kompletterar varandra bra och i nära samarbete med totalentreprenören Hent, konstruktören TK Botnia och White Arkitekter har vi kommit fram till hållbara lösningar, säger Robert.
Martinsons har målmedvetet strävat efter att bli Sveriges främsta samarbetspartner för den som väljer stomsystem i limträ och KL-trä.
– Vi har utvecklat träbyggandet i mer än 20 år och under de senaste åren har vi stärkt vår organisation för att ännu bättre kunna hantera stora byggprojekt av den här typen. Det kräver stor förståelse för processen och vad som är viktigt för varje aktör, säger Jesper Åkerlund, vd för Martinsons Byggsystem.
– Vi kombinerar ett praktiskt kunnande och en styrning i byggprocessen med Martinsons långa erfarenhet av att producera, leverera och montera stomlösningar. Kulturhuset Sara är ett bevis på hur långt vi har kommit och där trä blivit ett naturligt val för den här typen av byggnader, säger Jesper.
Foto: Jonas Westling